لقد سعدت جدا بمشاهدة فيلم نادية كامل "سلطة بلدي" مرتين. كانت المرة الأولى في العرض العام الأول بقاعة روابط منذ شهور، ثم شاهدته للمرة الثانية مع حضور المناقشة التي أعقبت عرضه في مؤسسة المرأة والذاكرة مساء يوم 16/12/2007، وهي المناقشة التي تمت في حضور كل من المخرجة السينمائية عطيات الأبنودي ومخرجة الفيلم نادية كامل. وبين العرضين الأول والثاني تابعت كثيرا مما كتب وقيل عن الفيلم. وقد خرجت من مشاهدتي للفيلم في المرة الأولى بإحساس بجمال الفيلم وإدراك لحساسية المخرجة ووعيها بأهمية التاريخ الذاتي وتدوين سير الحياة. وقد كان انطباعي الأساسي في أعقاب مشاهدتي للفيلم للمرة الأولى أنه مسيرة استكشاف لهوية بتراكيبها والكشف عن تعقيداتها، وقد سمعت فيه أصداء لقراءاتي في فن كتابة السيرة الذاتية والفكر النسوي، مع تتبع سياقاتها التاريخية والسياسية والفكرية في تجربة نادية الذاتية والعائلية.
ولا يخفى عليّ أن مشاهدتي للفيلم للمرة الثانية كانت متأثرة بما قرأته مؤخرا من تركيز نقدي على ركن واحد محدد ومحدود من أركان تلك التجربة الإنسانية العميقة، حيث حصرت الكتابات النقدية نفسها، في معظمها، داخل معضلة الدين والسياسة، والتطبيع والمقاطعة، والمحاكمة بالتبرئة أو الإدانة. ولكنني أود الإشارة إلى جانب آخر، ربما تكون قد تكشفت معالمه لدي بفضل حيز المشاهدة الأخير في المرأة والذاكرة، حيث تبلورت في وعيي ملاحظات بشأن جانبين أعتقد أنهما يتمتعان بالصدارة في الفيلم. فإذا طبقت مفهوم هاجس الكتابة الأدبية - الذي نحاول تتبعه في النقد الأدبي - على الفيلم، يتضح لي جليا أن هاجس الفيلم الذي دفع نادية كامل إلى تصويره يتركز في قضية الهوية، وأداته هي سيرة الحياة. كما لا يغيب عني في قراءتي/مشاهدتي للفيلم إدراك الجماليات النسوية التي يحملها الفيلم. فرغم عدم وجود رسالة نسوية مباشرة وصريحة يحملها الفيلم، إلا أنه مليء بالجماليات النسوية التي تكشف عن نفسها فيما يلي:
1- التركيز على الذاكرة في صياغة رؤية تاريخية، مع تسليط الضوء على الأم وتتبع مشاعر وردود أفعال وآراء النساء على مدار الفيلم.
2- الفيلم هو مثال لسيرة ذاتية نسائية تقوم صاحبتها باستكشاف هويتها لا بالتركيز على ذاتها بل من خلال أشخاص مقربين منها، وهو ما يتمثل هنا في شخصيتي الأم وابن الأخت. وهو تكنيك معروف في نظريات السيرة الذاتية النسوية التي تلتفت إلى مساحات التداخل بين السيرة الغيرية والسيرة الذاتية.
3- إن الفيلم لا يحمل مقولة نهائية ولا يسعى إلى تبني بطولة ما أو خلقها (كما هي عادة السير الذاتية التقليدية)، بل هو عملية تتبع للتعقيدات والإشكاليات المتشابكة داخل الذات، دون ادعاء تقديم حلول نهائية لها.
4- لا تفرض المخرجة/نادية نفسها على الفيلم، كما أنها ترفض ادعاء الموضوعية. فمع تواجدها خلف الكاميرا إلا أنها تسمعنا صوتها عبر السرد، كما أنها تظهر داخل الكادر في المواقف التي تشعر فيها بأهمية تأكيد مسؤوليتها عن توجيه مسار الحدث أو تفجير موضوع ما للمناقشة أو المساهمة في صياغة قرار مصيري.
وقد تطرقت المخرجة خلال مناقشة الفيلم إلى عنصر "وجهة النظر" في صناعة هذا الفيلم، وأوجه التداخل والفصل الواعي بين كادر الكاميرا ومن وراء الكاميرا، أي بين نادية ابنة ماري وسعد، وبين منظور نادية كامل مخرجة الفيلم. وهي نقطة لها أصداؤها في نظريات السرد الأدبي حيث ضرورة الوعي بمواضع التحول والنقلات بين منظور الراوية أو الراوي وبين منظور المؤلفة أو المؤلف.
5- يحتوي الفيلم على لحظات عديدة خاصة بتجارب نسائية صرفة، مثل مشهد قيام الابنة بقص شعر والدتها، وقيام الأم بتصفيف شعرها أمام المرآة، وعلاقة الوالدين، وإعداد طعام الإفطار، وطقوس عمل وجبة المكرونة سباجيتي، وغيرها من لحظات حميمة تنتمي إلى عالم النساء ربما يكون من أبرزها أيضا تلك الرابطة القوية بين ماري وسيرينا رغم مرور عشرات السنوات من البعد وإعادة إحياء تلك العلاقة الشخصية رغم الحدود التي فرضها الواقع السياسي والسياق التاريخي.
وأخيرا أتقدم بالشكر إلى المخرجة نادية كامل على هذا الفيلم الجميل الذي تكشف فيه عن تناقضات وتعقيدات هوياتنا، والذي تدعونا فيه إلى تأمل ذواتنا وحياتنا، التي قد لا تختلف كثيرا – رغم تنوع تفاصيلها – عن حياة نادية وماري ونبيل ودينا وسعد وكل الشخصيات التي رأيناها أو لمحناها في الفيلم. كذلك شكر خاص جدا إلى نادية التي أدخلتنا إلى دهاليز حياتها وأشركتنا في عملية تسجيل يوميات أسرتها ومذكرات عائلتها.
هالة كمال
I have tremendously enjoyed watching Nadia Kamel’s film Salata Baladi twice. I watched it for the first time at its first screening held at Rawabit Space in Downtown Cairo a couple of months ago. I then watched it for the second time at the Women and Memory Forum screening held on 16 December 2007, followed by a discussion led by the Egyptian filmmaker Atiyat El-Abnoudy, and the Salata Baladi director Nadia Kamel. The period between the two screenings of the film witnessed the publication of a series of reviews of, and commentaries on, the film; all of which I followed closely. Watching the film for the first time left me with an overwhelming sense of the beauty of this film, as well as a realisation about its director’s sensitivity and her awareness of the importance of personal history/herstory and life-stories. My initial impression after watching the film for the first time was based on a realisation that it marked a process of identity-exploration and its complexity-revelation. I heard in the film resonances of my readings in the art of autobiographical writing and feminist thought, taking into consideration the historical, political and intellectual contexts re/presented through Nadia’s personal and family experiences.
I am also aware of the fact that while watching the film the second time I was –slightly- influenced by my recent readings of the critical reviews on the film, which focused on one, limited and limiting, aspect this profound human experience. Most of the reviews and pseudo-criticism were restricted by the thematic confines of particular issues: religion and politics; political normalisation or boycott (vis-à-vis Israel) – all leading to judgemental positions, declaring Nadia either innocent or guilty! However, I would like to point out another aspect of the film that revealed itself to me perhaps influenced by the screening space at Women and Memory. Two dimensions gained prominence in my reading of the film: identity and autobiography. And as a feminist, I was spontaneously alerted to the feminist aesthetics embedded in the film; as although Salata Baladi does not carry an overtly direct feminist message, it is replete with feminist aesthetics which reveal themselves to me in the following:
1- Focusing on memory/memories in forging a historical vision by shedding light on the mother, and tracing the feelings, emotions, reactions and opinions of women’s throughout the film.
2- The film is an example of women’s auto/biography, whereby the filmmaker explores her own identity, not by focusing on herself but through zooming on her mother and nephew, in what echoes feminist theories of women’s “relationality”: identity formation through relationships. This in itself is a common technique identified in Feminist Auto/Biography, and witnessed in women’s autobiographical writings where biography merges and overlaps with autobiography.
3- The film does not intend to present a final statement, nor to create or promote heroism (as is usually the case in traditional autobiography), but it is a process in itself which traces the complexities and problematics of the Self, without claiming to offer any final solutions.
4- The director, Nadia Kamel, does not impose herself on her film, while at the same time refusing to claim objectivity in representation. Although mostly present behind the camera, her voice is heard through narration and commentary. She, moreover, appears in the cadre facing the camera in situations where she feels the importance of her visual presence to highlight her responsibility in directing the course of events, introducing a discussion, or contributing to a critical decision-making.
During the discussion following the film screening, the director referred to the use of “point of view” in the process of making this film, pointing out the conscious merging or separation between the points of view of the director behind the camera and the person facing it: between Nadia Kamel the film-director, and Nadia the daughter of Mary and Saad. The “point of view” aspect here echoes literary narrative theory which emphasises the awareness of shifts in the narrator/author perspectives.
5- The film includes several instances of women’s experience, such as the scenes where the daughter trims her mother’s hair; the mother sets her hair in front of a mirror; the relationship between the parents; preparing breakfast and the spaghetti-making ritual, among many other intimate moments in women’s lives – perhaps one of which is the emotional connection between Mary and Serena which continued despite decades of separation, and the decision to renew this personal relationship across the barriers imposed by political reality and historical context.
Finally, I wish to salute the director Nadia Kamel for this beautiful film in which she reveals our identity paradoxes and complexities, and through which she invites us to reflect on our own selves and lives, which might not differ much – except perhaps in detail – from the lives of Nadia, Mary, Nabil, Dina and Saad, as well as all the other persons we saw or had a glimpse of in this film. And I send a special thank you to Nadia who led us into the maze of her life and involved us in the process of recording her family memoirs.
Hala Kamal